laptopuri conectate la un glob

3 sfaturi utile despre scalabilitatea softului

Ultimul lucru la care te gândești este dacă softul „crește” și el odată cu nevoile tale. Îți închipui că pentru orice soft la nevoie mai cumperi niște memorie sau poate chiar încă un calculator.

Costul

De data aceasta întrebarea nu este cât costa ci cum crește costul? începi cu un program foarte accesibil cu care lucrezi doar tu și contabila, nu-ți pui problema ce va fi când afacerea se pune pe picioare … „măcar să se întâmple” sau „om trai și om vedea”. Când să faci facturi cu copy-paste la o factură precedentă nu mai este eficient vei vrea să le introduci în programul de facturare dar vei afla ca nu poți lucra simultan, trebuie să-i spui contabilei să iasă ca să faci o factura. Comunicarea este foarte importantă în orice afacere, într-adevăr. Dacă o rezolvi pe asta, află că nu se termină aici. Odată cu creșterea activității devine foarte presantă nevoia de a reduce costurile, mai ales cele administrative. Când ai 10 comenzi pe luna nu se simte însă se simte (în buzunarul tău sau al clienților tăi) când ai peste 100. N-ar fi mai bine dacă factura s-ar genera pe baza comenzilor? Află de la început cât te costă să modifici softul sau măcar dacă se poate face. Cu siguranță vei avea nevoie să o faci.

Cel mai des întâlnesc problema costului modificărilor la cei care s-au abonat la un CRM sau soft de facturare în cloud. Poate o explicație este că aceștia au cautat mai ales soluția cea mai ieftină din cauza unui buget foarte limitat, fața de alții mai cu dare de mâna care au mers pe varianta unui soft cu licență (+ mentenanță + infrastructură + alte servicii) sau chiar soft la comanda (personalizat) care nu se mai șochează la scorurile pe zi de lucru care vin de softiștii noștri. Ei bine, la softul în cloud de cele mai multe ori costul de modificare este fie mai mare decât la cel instalat pe computerul propriu (pentru că softul în cloud este partajat intre toți cei care îl folosesc) fie pur și simplu nu se poate (depinde ce cereți).

Treaba asta nu se întâmplă la softulmeu.ro din 2 motive deloc întâmplătoare:
1. La softulmeu.ro ai propriul tău soft, instalat individual fără nici o legătură cu softul celorlalți (ca și cum ar fi instalat pe calculatorul tău)
2. Peste 50% din munca de dezvoltare a unui soft este automatizată de platforma softulmeu.ro – așa se explică de ce avem costuri de 3-5 ori mai mici decât concurența!

Tehnologia

Uite așa s-au ars mulți cu sisteme care n-au fost gândite de la început pentru a fi folosite de oricât de multi oameni în orice fel de rețea, făcute cu o anumita tehnologie pentru că doar pe aceea o cunoștea creatorul lor. Piața românească este plină de astfel de soluții care nu merg sau merg prost în rețea (în secolul ăsta!) multe din ele idei foarte bune și făcute cu multă trudă dar în Microsoft Access sau Visual Fox Pro.

Softurile specializate pe domenii nu foarte dezvoltate (transporturi mici, distribuție ziare, traduceri, textile, vânzări directe etc.)  sunt cele mai păcătoase, din câteva motive de bun simț. În primul rand au fost făcute (întotdeauna) de un specialist în domeniul respectiv (ceea ce explica succesul) care ca și tine a crezut ca orice soft merge în rețea, poate fi folosit de mai multi utilizatori simultan sau poate ține o baza de date oricât de mare. În al doilea rând domeniile respective, nefiind suficient de dezvoltate, n-au furnizat o piață suficientă pentru ca firma de soft să trăiască atât de bine încât să-și permită rescrierea softului pe o tehnologie adecvată. S-ar putea să știi câte programe de evidență sunt în Microsoft Excel – aproape sigur ai și tu unul. Probabil că este unul bine făcut și de care ești mulțumit dar ai o mica problema: cum să lucrați mai multe persoane simultan în el? Încă nu este o problema? Va fi.

In primăvara anului trecut am vizitat o firma din domeniul producției, care avea următoarea problemă: cum fac să vadă de pe alt calculator baza de date de pe calculatorul de la secretariat? EI bine baza de date s-a dovedit a fi un folder cu sute de Exceluri (fise de producție) și problema era cum sa le partajeze în rețea. Problema simpla dacă respectivul calculator n-ar fi fost un Windows XP virusat care dădea o eroare când încercam sa creez un share. Nu le-a plăcut ca datelor lor sa stea în cloud asa ca le-am recomandat o firma care depanează calculatoare. Anul acesta un coleg le-a făcut altă vizită: acum își văd „baza de date” de pe alte calculatoare dar nu au flux de lucru (completarea fisei pe etape), țin greu un calendar de lucrări și livrări, nu pot automatiza facturarea, nu pot lucra simultan pe același Excel și se trezesc deseori cu Exceuri bușite.

Făcut cu intenție

Cel mai des întâlnim un anumit soft de contabilitate (poate cel mai popular soft de gen din România) care nu poate fi folosit simultan de mai mulți utilizatori (de cele mai multe ori din cauza de licență – voi reveni la costurile ascunse). Intră pe forumul SAGA (de exemplu) să vezi câte probleme sunt la transferul datelor de pe un calculator de altul. Întrebarea cheie este de ce este nevoie de acest transfer? Un prieten a pățit-o cu SAGA acum câțiva ani a folosit versiunea free, s-a schimbat o declarație și a trebuit sa treacă la versiunea plătită care a însemnat să transfere datele operațiune care a dat eroare :). În ziua depunerii declarației.

Sau softuri de gestiune care au dificultăți de a tipări la o imprimanta în rețea. Am avut un client care folosea un soft de gestiune făcut în FoxPro care nu făcea ce avea el nevoie dar era ieftin și se obișnuise cu el. Îl deranja un pic când se strica imprimanta care era legată de calculatorul pe care era instalat softul. Fie aștepta câte 20 de secunde la printarea fiecărui aviz de expediție (FoxPro, ca și Microsoft Access, sunt tehnologii din anii ’80! N-au treabă cu rețeaua) fie pur și simplu lua pe sus cu mânuțele imprimanta și puneau alta în loc.

Am lucrat în firme de IT care vindeau soft făcut în Microsoft Access si pentru care ofereau un demo gratuit pe CD printr-o revistă de specialitate. Numai că demo-ul era o versiune din care pur și simplu lipseau funcționalități (pentru că nu există metode tehnice de protecție în Microsoft Access), una veche care nu putea fi actualizată (pentru că era pe CD, pentru că era prea costisitor sa creeze un update automat). Veneau clienții după câteva luni de utilizare a demo-ului… fie îi convingeam din prima să o ia de la capăt cu o instalare fresh a variantei full (fără transfer de date) fie se convingeau singuri mai târziu după avalanșa de erori rezultată după transferul datelor.

Atât de des se întâmplă încât cu siguranță unul din trei oameni care citesc aceste rânduri au o astfel de experientă. De multe ori au făcut o alegere în cunoștința de cauza dar nu s-au gândit ce efecte va avea alegerea lor dacă afacerea crește (și dependența de furnizor merita un articol). Informează-te și încearcă sa nu fi tu următorul!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s